Vaihdevuodet ovat luonnollinen osa elämää

Vaihdevuodet tulevat kaikille, joilla on munasarjat
Vaihdevuodet ovat luonnollinen osa elämää kaikilla ihmisillä, joilla on munasarjat, jos he elävät 40-60-vuotiaiksi. Eli munasarjatoiminta loppuu kaikilla aikanaan keski-iässä, keskimäärin 51-vuotiaana Suomessa, mutta menopaussi-ikä vaihtelee hyvin paljon yksilöllisesti, normaaliksi katsotaan menopaussi 40-58 (60) -vuotiaana. Kun menopaussi tapahtuu, eli on kulunut vuosi viimeisistä omien munasarjojen tuottamista kuukautisista, estrogeenin eritys munasarjoista on käytännössä loppu. Munasarjat kuitenkin tuottavat vielä jonkin verran testosteronia tämänkin jälkeen. Pääosa naisen testosteronista tulee kuitenkin tässä vaiheessa lisämunaisen tuottamista esihormoneista.

Estrogeenin puute vaikuttaa koko kehoon
Vaihdevuosioireet, tai niitä kutsutaan usein myös esivaihdevuosioireiksi, alkavat usein jo vuosia ennen munasarjojen estrogeeninerityksen totaalista loppumista eli menopaussia. Oireet johtuvat estrogeenin puutteesta. Lähes joka kudoksessa on estrogeenireseptoreja. Tärkein vaikutuskohta estrogeenilla on aivot, jossa se on mukana säätelemässä ainakin unta, lämpötilaa, mielialaa, muisti- ja keskittymistoimintoja, ja seksuaalisuutta. Estrogeeni vaikuttaa myös koko tukirankakudokseen: ihoon, sidekudokseen, niveliin, lihaksistoon ja luustoon. Sukuelimissä on erityisen paljon estrogeenireseptoreja, mutta estrogeeni vaikuttaa myös verisuonistoon, varsinkin ylläpitämällä valtimoiden kuntoa. Myös aineenvaihdunta muuttuu epäedullisempaan suuntaan vaihdevuosissa: kolesteroli nousee ja viskeraalinen, (elinten ympärillä oleva rasva), lisääntyy. Sokerinsieto heikkenee, eli verensokeritasot vaihtelevat enemmän kuin ennen, ja diabetes- ja sydäntautiriskit kasvavat..

Enemmistö saa vaihdevuosioireita
Kun estrogeenitaso elimistössä vaihdevuosissa laskee, yli 80% saa oireita. Joillakin oireet ovat vähäisiä, mutta hiukan tutkimuksesta ja kyselystä riippuen ainakin 30-50% naisista saa elämää häiritseviä oireita. Suurella osalla oireet vaikuttavat myös työkykyyn ja jaksamiseen. Suurimpia ongelmia monilla on yöunien heikkeneminen. Jos nukkuu huonosti, ei jaksa ylläpitää terveellisiä elämäntapoja ja jaksaminen entisestään heikkenee. Painonnousu vaikuttaa tähän suuntaan myös.

Häiritseviä vaihdevuosioireita kannattaa hoitaa
Vaihdevuodet ovat siis elämään kuuluva luonnollinen ilmiö. Monet omista potilaistanikin miettivät ja kysyvätkin, että pitääkö tällaista luonnollista ilmiötä sitten hoitaa. Jos vaihdevuosioireet häiritsevät elämää, vastaus on ehdottomasti KYLLÄ. Oireisen vaiheen kesto on keskimäärin 7 vuotta. Ja 10-20%:lla jopa yli 15 vuotta. Vastaavia luonnollisia ilmiöitä on myös ikänäkö, synnytyskivut ja monet ikääntymisilmiöt. Jätämmekö lukulasit käyttämättä, koska olisi luonnollista keski-iässä, ettemme näkisi kunnolla lähelle? Entä kuka kyseenalaistaa synnytyskivun hoidon enää?

Vaihdevuosioireiden hoito on yhtä luonnollista kuin raskauden ehkäisy
Naisella olisi myös luonnollista olla raskaana ja imettää useita kertoja elämässään. Luonnonkansoilla oli raskauksia 6-16/nainen. Tämä tarkoittaisi keskimäärin yli 7 vuotta raskaanaoloa ja imetystä kymmenisen vuotta. Raskauden aikana luonnolliset estrogeeni- ja progesteronitasot ovat moninkertaiset (jopa satakertaiset raskauden lopussa) verrattuna kuukautiskiertoon. Toisaalta imetyksen aikana estrogeenitasot ovat erittäin matalat. Nyt suurimmalta osalta naisista nämä luonnonmukaiset hormonitasot jäävät vähälle kokemukselle, koska nykynaisella Suomessa on tavallisesti elämänsä aikana 0-3 raskautta. Puutumme siis tähän luonnolliseen tapahtumakulkuun erittäin radikaalisti. Miksi siis suhtaudumme vaihdevuosiin eri tavalla? Miksi silloin pitäisi luomuilla eikä voida mahdollisimman hyvin?

Elämää häiritsevien vaihdevuosioireiden hormonihoito parantaa koko elämää
Tutkimukseen perustuen vaihdevuosioireita kannattaa hoitaa aktiivisesti, mikäli oireet häiritsevät elämää. Hormonihoito on tehokkain hoito oireisiin. Hoidossa käytetään täsmälleen samaa elimistön estrogeenia kuin munasarjatkin tuottavat. Kun vaihdevuosioireet saadaan hoidettua, elämä paranee monella rintamalla. Uni paranee ja sitä kautta jaksaminen. Parempi jaksaminen mahdollistaa myös terveellisempiä elämäntapoja. Jaksaa panostaa ravintoon ja liikuntaan enemmän. Vaikka hormonihoito aloitetaankin elämää häiritseviin vaihdevuosioireisiin, sillä on muitakin, lähinnä pitkäaikaishyötyjä. Tällaisia ovat luustokadon esto niin kauan kuin hoito kestää, sydäntautiriskin väheneminen, 2 tyypin diabetesriskin väheneminen ja sukuelinten parempi kunto. Jos estrogeenihoitoa ei voi käyttää, on nykyään muitakin, joskin valitettavasti heikompitehoisia vaihtoehtoja. Eli oireisiin kannattaa hakea apua. Hormonihoidon lisäksi kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota myös terveellisiin elämäntapoihin. Näin mahdollistetaan hyvä elämä niin vaihdevuosissa kuin niiden jälkeenkin.

Samankaltaiset artikkelit